
Polski handel kwitnie. Jak rosną przychody firm?
Rok 2024 okazał się lepszy od poprzedniego roku dla zdecydowanej większości polskich firm handlowych – wynika z badania Adyen. O ile wzrosły przychody firm? Jakie rozwiązania planują wdrożyć organizacje, aby zakupy były jeszcze przyjemniejsze, bezpieczniejsze i efektywniejsze?

Większe przychody w 2024 r. niż rok wcześniej miało 90 proc. polskich firm handlowych; 8 proc. zwiększyło je o połowę, a 6 proc. podwoiło – wynika z badania Adyen. Niemal co trzecia firma planuje otwierać sklepy w kraju, a 16 proc. myśli o wejściu w nowe kategorie produktów.
Adyen to platforma technologii finansowych. Badanie „Adyen Index: Retail Report 2025” przeprowadzono między lutym a marcem wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych z różnych krajów. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.
Autorzy badania przekazali, że najczęściej przedsiębiorcy deklarowali, że ich przychody w 2024 r. względem 2023 r. urosły o 20 proc., na co wskazało 12 proc. badanych. Z kolei grupa 10 proc. deklarowała 30 proc. wzrost przychodów.
Zakupy przyszłości. Polacy łączą technologię z doświadczeniem? Sprawdź!
Jakie ulepszenia planują firmy?
Jak podano, 21 proc. firm planuje wdrożyć rozwiązania wspierające komfort zakupów stacjonarnych, np. nowe metody płatności czy kasy samoobsługowe. Z kolei 24 proc. chce inwestować w sztuczną inteligencję, wykorzystywaną np. do przyspieszenia cyklu rozwoju produktów. Podobny odsetek (24 proc.) planuje zwiększyć swoją aktywność w mediach społecznościowych i wykorzystać je jako dodatkowy kanał sprzedaży.
Przedsiębiorstwa planują też wdrożyć płatności typu “one-click” (28 proc.) oraz szukać sposobów na obniżenie kosztów przetwarzania transakcji (27 proc.). Podobny odsetek (26 proc.) planuje wprowadzić niskokosztowe metody płatności, które mają pozwolić na ograniczenie wydatków operacyjnych.
38 proc. firm deklaruje, że już korzysta z AI do wykrywania prób oszustw płatniczych, a 19 proc. planuje takie inwestycje w najbliższym czasie. “To nie tylko kwestia ochrony klientów, ale również realny sposób na ograniczenie strat i stabilizację marży” – zauważyła platforma Adyen.
Kolejne 20 proc. chce zmniejszyć koszty związane z certyfikacją spełnienia standardów bezpieczeństwa dotyczących kart płatniczych. 18 proc. chce skonsolidować dostawców usług płatniczych, upraszczając infrastrukturę i redukując koszty operacyjne.
Polacy lubią e-zakupy? Spektakularny wzrost i dobre prognozy, dowiedz się więcej.
Co z bezpieczeństwem transakcji?
Matous Michnevic z Adyen ocenił, że firmy coraz częściej traktują bezpieczeństwo i efektywność infrastruktury płatniczej jako element strategii wzrostu.
“Inwestycje w rozwiązania zwalczające oszustwa oparte na AI pozwalają lepiej chronić przychody i ograniczać straty, ale równie istotna staje się konsolidacja dostawców usług płatniczych. Uproszczenie ekosystemu transakcyjnego nie tylko redukuje koszty, lecz także zwiększa kontrolę operacyjną i ułatwia skalowanie biznesu” – stwierdził Michnevic.
Kolejne 18 proc. planuje intensyfikować działania wokół swoich kluczowych produktów, a tyle samo chce rozwijać swoją pozycję rynkową. O ekspansji poza swoją główną działalność, np. w nowe kategorie produktów, myśli 16 proc.