
Prowadzą firmy, pracują na etat i wychowują dzieci. Jak im to idzie?
Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze – w 2024 r. założyły ponad 103 tys. firm, a w 2022 roku po raz pierwszy więcej kobiet prowadziło nową działalność gospodarczą niż mężczyzn. Jak wynika z najnowszego badania “Polki i przedsiębiorczość 2025”, kobiety łączą kilka ról na raz i jeszcze odnoszą sukcesy. Na jakie wyzwania natrafiają? Ile zarabiają kobiece biznesy?

Co piąta Polka (22%) łączy prowadzenie własnego biznesu z pracą na pełen etat. 38% przedsiębiorczyń jednocześnie wychowuje dzieci i zajmuje się domem – wynika z badania “Polki i przedsiębiorczość 2025: Profil działalności i skala zespołów”, towarzyszącego XVII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.
13% przedsiębiorczyń pracuje dodatkowo w niepełnym wymiarze godzin lub dorywczo. Z kolei 5% kobiet jednocześnie prowadzi biznes i kontynuuje edukację. Ponadto niemal 4 na 5 firm jest prowadzonych samodzielnie przez Polki, bez wspólniczek czy wspólników.
28% kobiet zatrudnia pracowników, z czego aż 71% zatrudnia więcej niż 4 osoby. Co piąta kobieca firma zatrudnia 2-3 pracowników, a co dziesiąta 1. Cenną informacją jest, że tylko 3% kobiet planuje redukcje zatrudnienia. Z kolei aż 70% przedsiębiorczyń planuje rekrutacje lub pozostawienie takiej samej liczby pracowników. Świadczy to o stabilnej sytuacji finansowej firm.
Polaków nie stać na dzieci? Koszt wychowania to setki tysięcy złotych, dowiedz się więcej.
W jakich branżach kobiety otwierają biznesy?
Jeśli chodzi o branże, to edukacja i szkolenia zajmują pierwsze miejsce w rankingu działalności gospodarczych kobiet. Niemal tyle samo przedsiębiorczyń działa w sektorze beauty and wellness oraz w medycynie i zdrowiu.
Czwarte miejsce należy ex aequo do trzech branż – marketing, PR i komunikacja, doradztwo i consulting oraz finanse i prawo.

Najmniej kobiecych biznesów jest z obszaru IT, turystyki oraz kultury.
Jak prezentuje się dobrostan Polek? Dużo zależy od finansów, dowiedz się więcej.
Jakie trudności spotykają przedsiębiorczynie?
Co ósma badana napotkała trudności w pozyskiwaniu finansowania dla swojej firmy. Do sytuacji dochodziło na różnych etapach – od pierwszego kontaktu z inwestorem/instytucją finansującą, poprzez negocjacje czy już po pozytywnej decyzji.
Blisko 30% kobiet wskazało, że jedną z takich trudności było otrzymanie mniej korzystnych warunków niż inni w podobnej sytuacji. Prawie drugie tyle (27%) spotkało się z wymogiem dodatkowych zabezpieczeń.

Co piąta spotkała się z odrzuceniem wniosku bez wyraźnego powodu, a 14% doświadczyła komentarzy na temat płci/stereotypów. 12% przedsiębiorczyń podczas próby pozyskania dofinansowania natknęła się na preferowanie innych profili założycieli (mężczyzn).
“Kobiety budują firmy, które realnie napędzają gospodarkę, tworzą miejsca pracy i generują miliardy złotych przychodów. A mimo to wciąż zbyt często nie dostają równego dostępu do finansowania. Wiele przedsiębiorczyń zabiera na spotkania z inwestorami mężczyzn niezwiązanych z biznesem – bo ich sama obecność zwiększa szanse na pozyskanie środków – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką.
“To absurd, który pokazuje skalę problemu. Jeśli chcemy, by polska gospodarka rosła szybciej, musimy przeciwdziałać tym uprzedzeniom i tworzyć środowisko, w którym kapitał podąża za pomysłem oraz kompetencjami, a nie za płcią” – podsumowuje Kozierowska.
68% kobiet nie doświadczyło takich trudności, a 19% nie potrafiło tego określić, co jest pozytywnym trendem wskazującym raczej na znikome nierówne traktowanie.
Czego oczekują polscy pracownicy? To zależy od płci, dowiedz się więcej.
Kobiety w biznesie – Polska podnosi unijne statystyki?
Firmy należące do kobiet w 2024 miały łącznie 112,9 mld zł przychodu, był to wzrost o 6,5% w porównaniu do roku 2023.
W 2024 r. kobiety założyły 103,6 tys. firm w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, co stanowiło 38% wszystkich nowo powstałych JDG – podaje Polski Instytut Ekonomiczny. Tendencja jest wzrostowa, ponieważ w 2023 r. wskaźnik wynosił 34%. Panie zdominowały sektor usług, ponieważ aż 80% nowych firm w tej branży należała do nich.
W 2024 r. 8% Polek prowadziło własny biznes – wynika z raportu EFL “Kobiety w MŚP. Pod lupą”. Ponad połowa z nich zarządza mikroprzedsiębiorstwami. Co szósta kobieta prowadzi organizację zatrudniającą od 50 do 249 pracowników.
Średnia unijna wynosi 6%. Więcej przedsiębiorczyń od Polski odnotowała tylko Grecja ze wskaźnikiem na poziomie 10%. Polska ma również wysoki wskaźnik kobiet na stanowiskach kierowniczych – 42,3%, co jest jednym z najwyższych wyników w UE. To dobry sygnał, świadczący nie tylko o przedsiębiorczości Polek, ale też o możliwości rozwoju.
Polska stoi przed wyzwaniem. Brakuje rąk do pracy? Sprawdź!
Od 2011 r. coraz więcej kobiet zakłada własne biznesy, co przekłada się na zmniejszenie luki płci. W 2022 r. po raz pierwszy wskaźnik ten w przypadku młodych firm był ujemny, czyli więcej kobiet założyło działalność – czytamy w raporcie z badania przedsiębiorczości opracowanym przez PARP.
Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2023 r. wynika, że polskie firmy zarządzane przez kobiety często osiągają lepsze wyniki finansowe (wyższe przychody ze sprzedaży i zyski netto) niż firmy zarządzane przez mężczyzn.
Kobiety chcą się rozwijać, edukować i prowadzić własne działalności. Potrzebują jednak wsparcia, zarówno dofinansowań, jak i pomocy przy opiece nad dziećmi. Jak pokazują statystyki, kobiece biznesy mogą napędzać gospodarkę, więc warto rozważyć, jakie formy wsparcia od państwa i społeczeństwa mogą ułatwić kobietom realizację pomysłów biznesowych.
Źródła: PIE, PARP, E-fvat, Mastercard

