
Polacy boją się zakupów online? “Wiarygodność to nowa waluta”
Co trzeci Polak obawia się oszustwa finansowego podczas zakupów online – wynika z najnowszego badania TrustMate .io. Czego jeszcze obawiają się osoby kupujące przez internet? Jak lęk wpływa na zachowania konsumenckie?

Ok. 34 proc. Polaków obawia się o bezpieczeństwo danych płatniczych, np. karty kredytowej i kradzieży środków podczas przedświątecznych zakupów w internecie – wynika z najnowszego badania TrustMate .io. Badanie zrealizowano na próbie 1009 respondentów przez UCE RESEARCH.
Oszczędności czy wydatki świąteczne. Jak wygląda grudniowy budżet Polaków? Sprawdź!
Czego obawiają się Polacy podczas e-zakupów?
Jak wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie br., 34,39 proc. Polaków podczas internetowych zakupów obawia się o bezpieczeństwo danych płatniczych, a także kradzieży pieniędzy z konta.
Co czwarty ankietowany (25,77 proc.) obawia się, że kupiony produkt nie zostanie w ogóle wysłany, bo ma do czynienia ze sklepem-widmo.
Z kolei 17,34 proc. badanych zadeklarowało strach przed problemami z odzyskaniem pieniędzy w przypadku oszustwa. Co ósma osoba (12,5 proc.) wymieniła “brak zweryfikowanych opinii” jako barierę przed zakupem.
Jak podkreślili autorzy badania, lęk wpływa na zachowania konsumenckie. Z jednej strony klienci są bardziej ostrożni, ale z drugiej – strach wywołuje u nich paraliż decyzyjny.
“Dla rynku e-commerce płynie z tego jasny wniosek: wiarygodność to nowa waluta” – wskazano w komunikacie.
Świąteczne zakupy będą drogie? Ceny idą w górę, dowiedz się więcej.
Jak działają cyberprzestępcy?
Wcześniej pisaliśmy na 26.piętrze, że Cyberprzestępcy wykorzystują fałszywe promocje i oferty “last minute” jako główne narzędzie manipulacji.
Polski “spryt” przekłada się na miliardy długów. Z czego to wynika? Sprawdź!
Oszuści liczą na to, że atrakcyjnie niska cena, w połączeniu z presją czasu – komunikaty w stylu “oferta ważna tylko przez godzinę” lub “ostatnie sztuki” – skłoni użytkownika do podjęcia nieprzemyślanej decyzji.
Podkreśla się, że należy zachować szczególną czujność wobec sponsorowanych wyników wyszukiwań i sponsorowanych postów, gdyż cyberprzestępcy często wykorzystują reklamy, a także logotypy i elementy identyfikacji wizualnej oryginalnych sklepów, by uwiarygodnić swoje fałszywe witryny.

