Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Polacy boją się zakupów online? “Wiarygodność to nowa waluta”

Co trzeci Polak obawia się oszustwa finansowego podczas zakupów online – wynika z najnowszego badania TrustMate .io. Czego jeszcze obawiają się osoby kupujące przez internet? Jak lęk wpływa na zachowania konsumenckie?

Źródło: Freepik

Ok. 34 proc. Polaków obawia się o bezpieczeństwo danych płatniczych, np. karty kredytowej i kradzieży środków podczas przedświątecznych zakupów w internecie  – wynika z najnowszego badania TrustMate .io. Badanie zrealizowano na próbie 1009 respondentów przez UCE RESEARCH.

Oszczędności czy wydatki świąteczne. Jak wygląda grudniowy budżet Polaków? Sprawdź!

Czego obawiają się Polacy podczas e-zakupów?

Jak wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie br., 34,39 proc. Polaków podczas internetowych zakupów obawia się o bezpieczeństwo danych płatniczych, a także kradzieży pieniędzy z konta.

Co czwarty ankietowany (25,77 proc.) obawia się, że kupiony produkt nie zostanie w ogóle wysłany, bo ma do czynienia ze sklepem-widmo.

Z kolei 17,34 proc. badanych zadeklarowało strach przed problemami z odzyskaniem pieniędzy w przypadku oszustwa. Co ósma osoba (12,5 proc.) wymieniła “brak zweryfikowanych opinii” jako barierę przed zakupem.

Jak podkreślili autorzy badania, lęk wpływa na zachowania konsumenckie. Z jednej strony klienci są bardziej ostrożni, ale z drugiej – strach wywołuje u nich paraliż decyzyjny.

“Dla rynku e-commerce płynie z tego jasny wniosek: wiarygodność to nowa waluta” – wskazano w komunikacie.

Świąteczne zakupy będą drogie? Ceny idą w górę, dowiedz się więcej.

Jak działają cyberprzestępcy?

Wcześniej pisaliśmy na 26.piętrze, że Cyberprzestępcy wykorzystują fałszywe promocje i oferty “last minute” jako główne narzędzie manipulacji. 

Polski “spryt” przekłada się na miliardy długów. Z czego to wynika? Sprawdź!

Oszuści liczą na to, że atrakcyjnie niska cena, w połączeniu z presją czasu – komunikaty w stylu “oferta ważna tylko przez godzinę” lub “ostatnie sztuki” – skłoni użytkownika do podjęcia nieprzemyślanej decyzji.

Podkreśla się, że należy zachować szczególną czujność wobec sponsorowanych wyników wyszukiwań i sponsorowanych postów, gdyż cyberprzestępcy często wykorzystują reklamy, a także logotypy i elementy identyfikacji wizualnej oryginalnych sklepów, by uwiarygodnić swoje fałszywe witryny.

Zobacz też