Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Świąteczny szał zakupów napędza gospodarkę? Miliardowe zyski

Polacy w tym roku wydadzą o ponad 23 proc. mniej niż w ubiegłym roku – uważają analitycy VeloBanku. Mimo to świąteczne ożywienie ma pozytywny wpływ na gospodarkę. Z czego to wynika? Ile Polacy planują wydać na Boże Narodzenie? Na czym chcą oszczędzić?

Źródło: Freepik

Boże Narodzenie wywiera wyraźny i sezonowy wpływ na PKB – uważają analitycy VeloBanku. Szacują, że zakupy w okresie przedświątecznym odpowiadają za ok. 10 proc. rocznej aktywności handlowej, co przekłada się na wzrost dynamiki PKB w IV kwartale o 0,5 pkt proc., czyli ok. 6 mld zł.

“Pozytywny wpływ na gospodarkę wynika z podwyższonej aktywności w sektorach kluczowych dla krajowej produkcji i usług, takich jak handel detaliczny, transport, logistyka czy gastronomia. Wyższa sprzedaż, większa liczba transakcji oraz wzrost zapotrzebowania na obsługę logistyczną prowadzą do wzrostu wartości dodanej w gospodarce” – wskazali autorzy raportu.

Dodali, że zwiększona aktywność widoczna jest także po stronie usług rynkowych, np. zamawiania jedzenia oraz transportu, co dodatkowo wzmacnia wynik PKB w końcówce roku.

To koniec tanich zakupów na Temu? UE wprowadza nowe cło, dowiedz się więcej.

Przedświąteczne zakupy napędzają PKB?

Analitycy ocenili, że skala sezonowego wzrostu jest na tyle duża, że okres przedświąteczny odpowiada za około 0,3-0,7 pkt proc. wyższy wzrost PKB w końcówce roku, co potwierdza szczególne znaczenie czwartego kwartału w rocznym profilu wzrostu gospodarczego w Polsce.

Przekładając to na wartość pieniężną, podali, że jest to od 3,3 do 7,8 mld zł wytworzonej wartości dla polskiej gospodarki. Wartość środkową wpływu świąt ustalili na 0,5 punktu procentowego, czyli 5,6 mld zł.

“Świąteczne ożywienie nie ma jednak charakteru trwałego. Wzrost aktywności koncentruje się w grudniu, a w pierwszych miesiącach kolejnego roku następuje jej normalizacja, widoczna w niższej dynamice PKB po odsezonowaniu” – zastrzegli.

Chcesz wydać mniej na święta? Uważaj na te triki!

Ile Polacy przeznaczą na święta?

Przeciętny Polak przeznaczy na tegoroczne święta Bożego Narodzenia średnio 1122 zł – o jedną trzecią mniej niż w ubiegłym roku – wynika z badania BIG InfoMonitor. Ankietowani deklarowali, że najwięcej wydadzą na prezenty – 447 zł oraz jedzenie – 413 zł.

Z badania BIG InfoMonitor wynika również, że 4 proc. ankietowanych w ogóle nie przewiduje wydatków na tegoroczne święta. Największe wydatki deklarują osoby powyżej 65. roku życia – średnio 1162 zł. Jednocześnie mężczyźni planują wydać więcej niż kobiety (odpowiednio 1045 zł i 1001 zł).

Cytowany w badaniu główny analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski poinformował, że szacowana średnia kwota wydatków tegorocznych spadła o jedną trzecią w stosunku do ubiegłego roku.

“To bardzo wyraźny sygnał rosnącej presji kosztowej, która skłania Polaków do zaciśnięcia pasa i redefiniowania świątecznej rozrzutności. Obserwujemy przechodzenie od zakupowego impulsu do świadomego zarządzania budżetem, w którym rola mniejszych kwot zyskuje na znaczeniu” – ocenił Rogowski.

Połowa Polaków ograniczy zakupy świąteczne. Ile kosztują święta? Sprawdź!

Co trzeci Polak spodziewa się drożyzny?

Autorzy badania wskazali, że największy odsetek respondentów planujących wydać do 1000 zł pochodzi z woj. opolskiego (41 proc.). Mieszkańcy woj. podlaskiego wykazują większą skłonność do wydawania, gdyż 30 proc. z nich deklaruje budżet sięgający nawet 2000 zł.

Największy odsetek deklarujących najwyższe planowane wydatki (powyżej 2 tys. zł) pochodzi z woj. kujawsko-pomorskiego (18 proc.).

Ponad połowa badanych uważa, że tegoroczne święta pochłoną podobne kwoty co rok wcześniej, a 34 proc. spodziewa się wyższych wydatków. Wzrost ten dotyczy głównie jedzenia (64 proc.) oraz prezentów (55 proc.).

Mniej planuje wydać 13 proc. badanych, ale u prawie połowy z nich (49 proc.) oszczędność ta wymuszona jest brakiem wystarczających środków na pilne, bieżące potrzeby.

Które produkty będą dalej drożeć? Nadchodzi wojna dyskontów, dowiedz się więcej.

Ostatecznie Polacy wydadzą mniej?

Autorzy badania zauważyli, że rozkład planowanych środków zmienia się znacząco w momencie analizy konkretnych kategorii zakupowych. “O ile w ogólnych szacunkach co czwarta osoba zakładała wydatki do 400 zł, o tyle po szczegółowym podliczeniu kosztów grupa ta maleje do 21 proc.” – zauważyli.

Jak przekazali, na podstawie kwot wskazywanych dla konkretnych kategorii wydatków świątecznych można stwierdzić, że Polacy w tym roku wydadzą o ponad 23 proc. mniej niż w ubiegłym roku.

Najwięcej spośród wszystkich kategorii Polacy wydadzą na prezenty świąteczne – średnio 447 zł. Nieco mniej, średnio 413 zł, przeznaczymy na jedzenie. Kwota na prezenty w ujęciu rocznym spadła o 18 proc., a wydatki na jedzenie o 21 proc.

W ocenie prezesa BIG InfoMonitor Pawła Szarkowskiego jest to wymowny wskaźnik zmiany postaw konsumenckich.

Polacy przeszli od priorytetu ilości do priorytetu jakości i racjonalności. Może to świadczyć nie tylko o świadomym ograniczeniu budżetu, ale o dojrzałej i bardziej przemyślanej konsumpcji, gdzie unika się marnotrawstwa i nieplanowanych nadwyżek” – stwierdził.

Jednocześnie 9 proc. respondentów nie przewiduje wydatków na jedzenie, przy czym prawie połowa z nich (48 proc.) to osoby w wieku od 18 do 34 lat. Kolejne 22 proc. na jedzenie wyda powyżej 500 zł.

Świąteczne zakupy rozczarują? Poznaj prognozę ekspertów!

Co piąta osoba nie kupi prezentów?

W przypadku prezentów, 18 proc. nie planuje wydatków na ten cel (wzrost o 2 punkty procentowe rok do roku), a niemal połowa z nich (49 proc.) deklaruje, że pieniędzy nie wystarczy im nawet na pokrycie najpilniejszych potrzeb.

Ponadto 23 proc. pytanych przeznaczy na prezenty kwotę przekraczającą 500 zł. Wydatki na wyjazdy świąteczne ponosić będzie 40 proc., przy czym 4 proc. wyda więcej niż 300 zł.

60 proc. badanych (tyle samo mężczyzn co kobiet) deklaruje, że nie wyda nawet złotówki na świąteczne wyjazdy, przy czym 81 proc. z nich mogłoby sobie na taki wydatek bez problemu pozwolić.

W przypadku ozdób świątecznych (np. choinek), 62 proc. Polaków nie planuje żadnych wydatków. Pozostała część przeznaczy na ten cel raczej niewielkie kwoty, a 4 proc. wyda powyżej 200 zł.

W tym roku najwięcej Polaków spędzi wigilię w gronie najbliższych (m.in. rodziców, dzieci, partnerów). W grupie tej przeważają kobiety (87 proc. wobec 80 proc. mężczyzn).

Grupa 9 proc. respondentów spędzi ten wieczór z dalszymi krewnymi, a 4 proc. ze znajomymi. Odsetek Polaków samotnie spędzających święta wyniósł 7 proc., głównie są to mężczyźni.

Nierówność społeczna? Co drugi Polak ma dług większy niż majątek, dowiedz się więcej.

Połowa Polaków chce oszczędzać?

Wcześniej pisaliśmy na 26.piętrze, że z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully Poland wynika, że 49,8 proc. konsumentów planuje bardziej oszczędzać na kluczowych wydatkach, takich jak prezenty, żywność czy wyjazdy.

Wyniki te świadczą o powszechnej racjonalizacji budżetów domowych, choć niemal 40 proc. Polaków pozostaje nieugiętych w kwestii tradycyjnego standardu świątecznego.

Polacy wydadzą więcej na święta? Te czynniki temu sprzyjają, dowiedz się więcej.

Robert Biegaj z Shopfully Poland komentuje te wyniki, podkreślając utrzymującą się ostrożność finansową Polaków:

“Fakt, że blisko połowa Polaków zamierza w tym roku bardziej niż w ubiegłym roku oszczędzać na świątecznych wydatkach, świadczy o utrzymującej się ostrożności finansowej Polaków. Rosnące koszty życia, utrzymująca się presja inflacyjna oraz podwyżki cen produktów codziennych i sezonowych powodują, że wielu konsumentów stara się racjonalizować wydatki, także te świąteczne”.

Zobacz też