Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

W tym sklepie zakupy były najtańsze w listopadzie. Ile kosztowały?

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2025 r. wyniosła 137,06 zł – wynika z raportu ASM SFA. Gdzie jest największa dostępność produktów? Gdzie zakupy są tańsze, a gdzie droższe?

Źródło: Freepik

W listopadzie średnia cena koszyka z artykułami codziennego użytku wzrosła o 0,22 zł czyli 0,07 proc. i wyniosła 325,73 zł. – wynika z raportu ASM SFA. Wzrost cen odnotowano w 6 sieciach, w pozostałych 7 ceny badanych produktów były niższe niż w październiku, a najtańsza okazał się sieć Auchan.

“Listopad przyniósł wyraźne wyhamowanie presji cenowej. Wzrost wartości koszyka jest symboliczny i dobrze wpisuje się w dane inflacyjne GUS, co z punktu widzenia konsumentów oznacza chwilę oddechu po wcześniejszych podwyżkach” – wskazał Kamil Kruk z ASM SFA.

Z perspektywy makroekonomicznej widoczna jest stabilizacja popytu konsumenckiego oraz mniejsza presja kosztowa po stronie handlu, m.in. w obszarze energii i logistyki” – podsumował.

Ekspert zauważył jednak, że realna siła nabywcza gospodarstw domowych wciąż pozostaje pod presją, dlatego konsumenci nadal bardzo uważnie porównują ceny w sklepach.

“To sprzyja sieciom oferującym konsekwentną politykę niskich cen – czego najlepszym przykładem jest lider naszych zestawień. Silne wahania cen pojedynczych produktów, jak pomidory, pokazują natomiast, że stabilizacja na poziomie koszyka nie oznacza pełnej równowagi we wszystkich kategoriach” – zauważył Kruk.

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 0,22 zł czyli 0,07 proc. i wyniosła 325,73 zł.

ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Polacy wydadzą więcej na święta? Te czynniki temu sprzyjają, dowiedz się więcej.

Gdzie był największy wzrost cen?

Wzrost cen odnotowano w sześciu sieciach, a w pozostałych siedmiu ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego nastąpił w sieci Selgros Cash & Carry – 5,60 proc., natomiast największy spadek w sklepach Netto – 5,43 proc.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że koszyk zakupowy złożony wyłącznie z produktów o najniższych cenach zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci kosztowałby 248,90 zł (0,08 zł mniej niż w październiku br.), natomiast biorąc pod uwagę najwyższe ceny – 385,96 zł (o 3,19 zł więcej niż w październiku).

Tak więc różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2025 r. wyniosła 137,06 zł i jest o 3,26 zł wyższa niż w październiku br.

Najniższy średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA odnotowano w sieci Auchan i wyniósł 287,71 zł. To o 8,89 zł, czyli o 3 proc. mniej od ceny najtańszego koszyka w październiku, który również należał do sieci Auchan.

Różnica między średnią ceną koszyka Auchan, a drugiego w rankingu najniższych cen koszyka Biedronki wyniosła 19,98 zł. Z kolei od zestawu Biedronki o 28,18 zł droższy był trzeci na podium koszyk Makro Cash & Carry.

Najdroższy koszyka zakupowy w listopadzie odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,52 zł.

Które produkty będą dalej drożeć? Nadchodzi wojna dyskontów, dowiedz się więcej.

Gdzie były najtańsze zakupy?

Biorąc pod uwagę rodzaje sieci handlowych, najmniej średnio trzeba było zapłacić za zakupy w sklepach typu cash & carry – 317,20 zł.

Z kolei wśród kanałów sprzedaży najwyższe ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store (rodzaj sklepów internetowych, w których zakupów dokonuje się za pośrednictwem aplikacji), gdzie za koszyk zakupowy trzeba było zapłacić średnio – 368,54 zł.

Polacy zadłużają się na święta. Nie każdy się przyzna? Sprawdź!

Najwyższą dostępność 40 badanych produktów miały sklepy: Selgros Cash & Carry (95 proc.) oraz Makro Cash & Carry, Kaufland i Intermarché (po 90 proc.). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowano w sklepach Dino (68 proc.).

Spośród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożały pomidory – o 48,85 proc. Największe obniżki dotyczyły natomiast płynu do płukania – 7,39 proc. i płynu do mycia naczyń – 2,87 proc.

W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne).

Zobacz też