
Chwiejność w branży. Polskie budownictwo na rozdrożu
Sytuacja gospodarcza w polskim budownictwie wciąż pozostaje niejednoznaczna. Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że firmy budowlane są podzielone w kwestii prognoz na nadchodzące miesiące. Z jednej strony 23% przedsiębiorstw liczy na poprawę sytuacji gospodarczej do kwietnia, z drugiej – 18% spodziewa się pogorszenia. To jednak nie wszystko, bowiem w lutowym pomiarze Miesięcznego Indeksu Koniunktury budownictwo otrzymało wynik poniżej poziomu neutralnego, co wskazuje na przewagę nastrojów negatywnych.

Przyczyną takich wyników są w dużej mierze problemy z realizacją sprzedaży oraz liczbą nowych zamówień. Sezonowość prac budowlanych dodatkowo utrudnia stabilizację sytuacji.
Sytuacja firm budowlanych. Są zależne od sezonowości
Choć perspektywy dla firm budowlanych są zróżnicowane, nie ma większych planów na zmiany w zatrudnieniu. Z danych wynika, że aż 75% firm z tej branży nie planuje zwiększać liczby pracowników w najbliższym okresie. Jednak 20% przedsiębiorstw przewiduje, że liczba etatów wzrośnie.
Jeśli chodzi o wynagrodzenia, blisko 70% firm nie zamierza ich zmieniać, jednak 29% zadeklarowało, że je podniesie. Tego typu działania mogą przyczynić się do poprawy atmosfery w firmach oraz zwiększenia konkurencyjności na rynku pracy w budownictwie, szczególnie w obliczu dużych inwestycji państwowych.
Wyzwania dla polskich budowlańców. Jak wyglądają ich plany?
Polski Instytut Ekonomiczny zwrócił również uwagę na stan płynności finansowej sektora budowlanego. Aż 79% przedsiębiorstw w tej branży ocenia, że ich płynność finansowa pozwala na kontynuowanie działalności przez co najmniej dwa miesiące. Niemniej jednak, 10% firm zmaga się z problemami, które mogą uniemożliwić im funkcjonowanie przez miesiąc.
Firmy budowlane w Polsce są świadome wyzwań, przed którymi stoją, i planują konkretne działania. Na czoło wysuwają się inwestycje w zakup maszyn i urządzeń, a także w kapitał ludzki, który ma być kluczowy dla rozwoju firm w przyszłości. Zacieśnianie relacji z klientami oraz partnerami biznesowymi również stanowi priorytet, co może sprzyjać budowie długoterminowych, stabilnych współprac.