Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Firmy coraz chętniej korzystają z usług freelancerów. Ci specjaliści najczęściej poszukiwani

W ostatnich latach rynek pracy w Polsce przeszedł znaczną ewolucję. Przed laty praca freelancera traktowana była jako opcja dla początkujących specjalistów lub osób poszukujących pracy na własnych warunkach. Dziś jest to wybór świadomych ekspertów, którzy cenią sobie elastyczność i niezależność, decydując się na pracę zdalną.

Mężczyzna ze skupieniem pracujący przy laptopie
Źródło: Freepik

Zgodnie z raportem „Jak freelancerzy wspierają rozwój przedsiębiorstw. Raport dla firm 2025”, 30% polskich firm zamierza w najbliższym czasie rozwinąć współpracę z freelancerami. To znaczący wzrost w porównaniu do ubiegłych lat. Natomiast 44% firm planuje utrzymać jej dotychczasowy poziom, a tylko 4% zamierza ją ograniczyć.

Freelancerzy coraz modniejsi. Podbijają rynek pracy

Model freelancingu coraz bardziej popularny w krajach zachodnich, zaczyna zyskiwać na znaczeniu również w Polsce. Firmy dostrzegają korzyści, takie jak obniżenie kosztów pracy i lepsze dopasowanie kompetencji, co może stać się kluczowym czynnikiem w przyszłościowym modelu zatrudnienia.

Zjawisko to jest szczególnie widoczne w branżach takich jak IT, marketing, reklama oraz e-commerce, gdzie zapotrzebowanie na niezależnych specjalistów stale rośnie. Takie podejście daje przedsiębiorstwom elastyczność oraz możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby rynku.

Współprace z firmami. Freelancerzy jako wsparcie dla przedsiębiorców

Firmy poszukują freelancerów różnymi metodami. Najczęściej korzystają z poleceń i rekomendacji (55%), ale również coraz częściej sięgają po media społecznościowe (32%) oraz portale ogłoszeniowe (27%). Zaledwie 16% freelancerów samodzielnie zgłasza się do firm, co pokazuje, że pozyskiwanie specjalistów jest procesem aktywnym.

Coraz częściej pojawia się potrzeba dostosowania narzędzi, które ułatwią formalności związane z zatrudnieniem freelancerów, w tym automatyzacja procesów i uproszczenie rozliczeń, co mogłoby poprawić płynność współpracy pomiędzy firmami a niezależnymi pracownikami.

Pracodawcy aktywnie poszukują specjalistów. Zlecają im najczęściej te usługi

Najczęściej zlecanie pracy odbywa się w takich obszarach jak marketing, grafika, copywriting oraz IT. Wiele firm traktuje freelancerów jako wsparcie w przypadku nadmiaru zadań lub w sytuacji, gdy nie ma potrzeby zatrudniania pracownika na pełen etat.

Firmy korzystają z usług freelancerów z kilku powodów. Przede wszystkim pozwala to na obniżenie kosztów pracy, a także na elastyczne dopasowanie zasobów do bieżących potrzeb. Ponadto współpraca z freelancerami umożliwia szybkie zwiększenie wolumenu pracy, a także poszerzenie oferty o nowe kompetencje, których nie ma w zespole.

Zobacz też