
Młodsze pokolenia na rynku pracy. Empatia i języki obce ponad wiedzą branżową
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Pracuj.pl wynika, że dla ponad połowy młodych pracowników kluczowe są umiejętności miękkie. Wśród nich wyróżniają się komunikacja i empatia. Do najbardziej cenionych kompetencji należy także znajomość języków obcych. Z kolei wiedza branżowa oraz umiejętności cyfrowe, choć istotne, schodzą na dalszy plan.

Komunikatywność i empatia to cechy, które młodsze pokolenia stawiają na równi z wiedzą specjalistyczną. Aż 54% badanych wskazało je jako najważniejsze umiejętności, a jednocześnie tylko 37% wymienia specjalistyczną wiedzę branżową. 35% młodych pracowników uznaje języki obce za niezbędne. W grupie osób 55-65-letnich jedynie 19% dostrzega wagę tej umiejętności, co podkreśla różnice w postrzeganiu rynku pracy przez młodsze i starsze pokolenia.
Już nie umiejętności i wiedza. To jest najważniejsze w pracy zawodowej
W dzisiejszym świecie szybko zmieniających się technologii i rynku pracy młodsze pokolenia pracowników dostrzegają, jak istotne stają się umiejętności związane z adaptacją, kreatywnością oraz kompetencjami cyfrowymi. Co więcej, ich elastyczność i zdolność do efektywnej pracy w zróżnicowanych zespołach są niezbędne, by odnieść sukces zawodowy.
Z badania wynika, że tylko 30% młodych osób uważa za najważniejsze kompetencje cyfrowe, a 32% podkreśla wagę wykształcenia. Mimo to, umiejętność adaptacji, rozwiązywania problemów i pracy w grupie nabiera szczególnego znaczenia. Dzięki nim młodzi pracownicy mogą skutecznie budować swoją ścieżkę kariery i rozwijać się w zmieniającym się środowisku zawodowym.
Kompetencje przyszłości. Dla młodych najważniejsza jest komunikacja
Coraz ważniejsze dla młodszych pokoleń staje się także umiejętne prezentowanie siebie w środowisku zawodowym. Co trzeci młody pracownik (19%) uważa, że autoprezentacja ma kluczowe znaczenie dla sukcesu zawodowego. W grupie osób powyżej 55. roku życia tylko 11% dostrzega wagę tego aspektu kariery zawodowej.
Tradycyjnie, młodsze pokolenia stawiały na fachową wiedzę, ale w dzisiejszych czasach większą wagę przykładają do budowania swojego wizerunku i rozwijania osobistej marki. Aż co trzeci młody pracownik uznaje umiejętności językowe za priorytet. Może to świadczyć o wciąż rosnącym znaczeniu znajomości języków obcych na rynku pracy.