
Zakupy Polaków pod lupą: e-commerce vs. sklepy tradycyjne?
Najnowszy raport mówi, że połowa Polaków wybiera hybrydowy model zakupów, łącząc wizyty w sklepach stacjonarnych z zakupami online. Co sprawia, że obie formy wciąż cieszą się uznaniem konsumentów?

50 proc. polskich konsumentów łączy zakupy online z wizytami w sklepach stacjonarnych – wynika z międzynarodowego badania UCE Research i Shopfully. Tylko handel tradycyjny wybiera 31 proc. badanych, a 19 proc. decyduje się wyłącznie na zakupy w sieci.
Za co lubimy zakupy online?
Głównym czynnikiem motywującym Polaków do zakupów online jest wygoda polegająca na możliwości robienia zakupów z dowolnego miejsca i o każdej porze – wskazało tak 78,5 proc. ankietowanych. Kolejna deklarowana korzyść to dostęp do szerokiego asortymentu produktów – 63,1 proc. wskazań. Na liście jest też dostawa do domu – 55,9 proc., możliwość łatwego porównania cen – 53,3 proc. oraz brak kolejek i tłumów – 52,3 proc.
Jak ma się polski e-commerce? Sprawdź!
Produkt na cito? Tylko stacjonarnie
Choć “klik” coraz częściej zastępuje wizytę w sklepie, to tradycyjny handel wciąż ma się dobrze. Aż 76 proc. Polaków ceni możliwość obejrzenia czy wypróbowania produktu przed zakupem. Na liście zalet są też natychmiastowa dostępność (61 proc.) oraz promocje dostępne wyłącznie w sklepach stacjonarnych (44 proc.)
Robert Biegaj ze Shopfully zwraca uwagę, że rosnąca popularność zakupów online to efekt zmiany priorytetów konsumentów. Coraz częściej czas jest dla nich cenniejszy niż wizyta w sklepie stacjonarnym – zwłaszcza w metropoliach, gdzie presja szybkiego życia wpływa na decyzje zakupowe.
Zadłużenie e-commerce. Dowiedz się o rozwiązaniach!
Wnioski? – Polacy preferują model hybrydowy, łączący wygodę zakupów online z możliwością obejrzenia czy sprawdzenia produktów w placówkach stacjonarnych – tak podsumowuje badanie ekspert Shopfully. Jak mówi Biegaj, polski klient chce mieć szeroki wybór kanałów, sprzedaży dostosowanych do różnych potrzeb. Raport pokazuje więc rosnącą rolę e-sklepów, ale nie w oderwaniu od tradycyjnych form sprzedaży.

