
Polacy planują wydawać więcej. Zmniejsza się strach przed rosnącymi cenami
Polacy coraz mniej obawiają się szybkiego wzrostu cen — wskazuje raport CBOS. Krajowi konsumenci pozytywnie patrzą w przyszłość, planując większe wydatki i częste zakupy. Coraz więcej Polaków wierzy, że wzrost cen spowolni, a inflacja również ulegnie zmniejszeniu.

W styczniu 2025 roku mniej Polaków obawiało się szybkiego wzrostu cen, co stanowi zauważalną zmianę w porównaniu do poprzednich miesięcy. Z badania CBOS wynika, że tylko 26% Polaków uważa, iż ceny będą rosły szybciej niż w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 4 punkty procentowe (p.p.) w porównaniu do grudnia. Równocześnie liczba osób przewidujących, że inflacja spowolni lub pozostanie na tym samym poziomie, wzrosła.
Rosną nastroje konsumencie w kraju. Rośnie liczba osób planujących większe wydatki
W badaniu CBOS zaznaczono, że 16% respondentów przewiduje wolniejszy wzrost cen, a 51% uważa, że inflacja pozostanie na dotychczasowym poziomie. Co ciekawe, tylko 3% ankietowanych uważa, że ceny w Polsce w ogóle nie będą rosły. Te zmiany wskazują na rosnący spokój Polaków, którzy zaczynają adaptować się do nowej rzeczywistości inflacyjnej, co z pewnością jest dobrą wiadomością zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców.
Oprócz niższych obaw o rosnące ceny CBOS zauważyło także wzrost optymizmu w zakresie sytuacji finansowej Polaków. W porównaniu do grudnia, 38% Polaków uważa, że ich dochody wzrosną w najbliższym czasie (wzrost o 4 p.p.), co może wskazywać na większą stabilność finansową wśród części społeczeństwa. Wzrost ten widać także w liczbie osób planujących większe wydatki lub inwestycje w nadchodzących tygodniach – ich liczba wzrosła o 5 p.p. do 22%.
Polacy coraz chętniej wydają pieniądze. Znacząca zmiana w społeczeństwie
Choć połowa Polaków (47%) wciąż zmuszona jest do ograniczania wydatków, badanie pokazuje pozytywną tendencję w postrzeganiu sytuacji materialnej i gospodarki w kraju. Wzrosła liczba osób, które spodziewają się poprawy własnej sytuacji finansowej oraz kondycji polskiej gospodarki. Optymizm ten jest związany z oczekiwanym wzrostem dochodów – aż 38% badanych liczy na wyższe wynagrodzenia.
Najwyższy poziom optymizmu konsumenckiego wykazują osoby o wyższych dochodach, mieszkańcy dużych miast oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Warto zauważyć, że w grupie zarabiającej powyżej 7 tys. zł netto, wskaźnik nastrojów konsumenckich wynosi aż 5,0, podczas gdy wśród osób zarabiających poniżej 2 tys. zł – jedynie 2,8.